408 IE 1969 powered by Jossu

Kirjuta oma mossest ja kommenteeri teiste omasid
Foorumi reeglid
Palume teha teema pealkiri alljärgnevalt:

Auto tootja, mudel, aasta, omaniku fooruminimi.
Näiteks: AZLK 2140 1978 mossekutt

Auto teema peab olema sisukas, ning soovitatav on lisada ka pildid autost! Ei ole huvitav lugeda teemat -> Mul on punane mosse. Äge auto on.

NB! AINULT MOSSED!!!
Kasutaja avatar
Jossu
Postitusi: 307
Liitunud: 02 Veebr 2009 16:10
Asukoht: Tartu/ Saaremaa

408 IE 1969 powered by Jossu

Postitus Postitas Jossu »

Eellugu-
...sai alguse aastal 1969, kui isa käis Moskvas mossele kere toomas. Muidugi polnud igasuguste autojuppide venemaalt toomine niisama lihtne – selleks oli vaja tutvusi. Nagu siis öeldi: ärgu olgu sul sada rubla, vaid olgu sul sada sõpra. Ja nii oligi. Vanamehel leiduski „TERMIN-autobaasis”-(loe: tervishoiuministeeriumi autopark) üks vana hää sõber, kes oli juhtumisi ministri autojuht.
Vanal oli ka 401 juba tegelikult olemas, aga hing ihaldas rohkem 408. Tol ajal oli auto müümine küll lubatud, aga uue ostmise jaoks oleks jälle olnud vaja uut autoostuluba, mida sai teadupärast vaid valitud tegelased teatud teenete eest. Olukord oli ka selline, et kahte autot ei tohtinud omada. Seega jäi üle variant 401 ehitada ümber 408-ks.
Koos sõbra abiga kinnitas minister isiklikult avalduse: „vidu iskljutsenije posvaaljaaju.(näen erandit, luban) Lühidalt – 401 sai vahetada 408 vastu, kui esimesele mõned 408 vidinad peale panna. Avaldus käes, sõideti Moskvasse kere järele, mis maksis 2400 rubla. Puudu olid veel sillad, rool, käigukast, rattad, istmed. Õnneks oli enamus osi kaupluses saadaval.
A too 401 jäi ka ikkagi terveks ja müüdi maale kellelegi – illegaalselt muidugi, keegi neid asju eriti ei kontrollinud tagantjärgi.
Auto ehitus kestis 4-5 kuud. Abiks olid terminautobaasi töökoja mehed. Tasu sai ka ikka meestele makstud rublades ja igasuguste teenetes-nagu ikka (mõned ülevaatused jne..)
See päev kui isa uue mossega treppi sõitis on väga selgelt meeles - selline elevus oli.
Mosse on olnud läbi aegade nagu vana hea hobune, kes teenis pikki aastaid. Maal käidi temaga traktorikäruga põllumaa kastmisvett toomas ja üldse veeti temaga igasugu asju. Väga kaugeid retki temaga ei tehtud, aga eesti, läti, leedu sai läbi sõidetud. Talvel ta pigem seisis garaazhis, aga kevadel juba pistis ta oma rohelise nina sealt jälle välja. Lapsed ristisid mosse Karoliinaks. Neile meeldis alati vaadata, kui vanaisa mosset putitas ja ta nagu lemmiklooma eest hoolitses – vahetas armatuuri või värvis ratta kilpe, pesi teda nuustikuga ning möksis teda tavotiga kokku...Pagaasnik oli lookas igasugustest tööriistadest. Lisaks meeldis lastele väga autos mängida, aga vanaisa seda eriti ei lubanud. Enamus suvilasse sõitudest sai tehtud ikka mossega – ta mahutas tahaistmele vist isegi 2 täiskasvanut ja 3 last.
No nii see mosse sõitiski ca 30 aastat ja siis jäi seisma paariks aastaks, kuni ta avastas mu õepoeg, kes sõitis ja putitas teda mõned aastad. Ta proovis olla kangelane ja sõita temaga ka talvel kuni juhtus nii, et kõikide lisasoendustega oleks auto keset linna lihtsalt välja surnud – nii ta siis keeras kõik soojapuhurid ja tuled maha ja üritas kaltsuga aknaid seestpoolt kuivatada, ise külmast sinine. Kuna mosse raadio oli katki läinud, siis ostis eric sinna ka patareidel töötava miniraadio, sest muusika autos on ju äärmiselt oluline. Oma pruuti, kellega nad siis koos sõitsid, kutsus eric hellitavalt nagu vanaisa oma abikaasat, Mammaks Ükskord juhtus ka keset tihedat linna liiklust selline lugu, et kutid tahtsid rohelisega veel üle kaubamaja ristmiku saada ja hakkasid vasakpööret tegema. Kiirus ei old küll eriti suur, aga mosse hakkas külge ette võtma ning vilises ka nii, et inimesed jäid seda sõitu jälgima. Kuna linna peal enam selliseid autosid eriti ei liikunud, siis tegi poistele selline ootamatu vilin ja rahva tähelepanu suurt nalja. Nii, et mugistasid seal autos naerda veel päris kaua. Üldiselt pidi mosse roolis päris kõvasti võimlema – sidurit ja toorest, esimene käik, pidurit, teine käik , toorest ja gaasi!!!

Peale Ericu seiklusi jäi mosse seisma tänaseni ca 6ks aastaks.

Mõned kuud tagasi maandus auto minu garaazis. Endine omanik oli autot ikka hoolega määrind, roostepoolt näritud kohad oli vaid tagatiiva alumised ääred ja juhipoolt uksepiida ühendus karbiga. Mossel on peal 412 mootor, mis eriline tööloom enam polnud, paigaldatud 2140 armatuur, mis on väga väga kole. Lisaks uuemalt põlvkonnalt veel stanged, 2140 gabariit ja suunakas ees, papi on hoolega lõiganud ja keevitand kinnituskohad ümber. Uuemad peeglid jms.
Mõned pildid ka milline ta ennem välja nägi...

Pilt

Pilt

Pilt

Läks lammutamiseks...

Pilt

Pilt

See kole tagatiiva äär
Pilt

Praegu veereb auto vaid kahel rattal ning seisab külili. Põhjalt eemaldasin 10mm paksuse mastiksi, mille all on tublisti pindmist roostet mis ootab nüüd liivapritsi töölepanekut, et see viga ruttu parandada...

Kuna plaan autot ka originaalsuse poole tagasi aidata siis läheks vaja mõningaid juppe(päris suur hulk tegelt)

408 stanged,
armatuur, sobib ka varajase 412 oma
kahetulelise esivõret või vähemalt sinna kuuluvat embleemi
esitulede nurgas asetsevad kroom liistud vms
korraliku juhiukse toorikut
Heas korras esisilda
heas töökorras 412 mootorit
408 kahetulelise variandi tulede kinnitus, kuhu saaks paigaldada originaal gabariidi

jne, hetkel rohkem ei meenu
Pukseerimishaagise e Konna rent
carrec
Postitusi: 203
Liitunud: 02 Veebr 2009 14:41
Asukoht: Tallinn/Raplamaa/Läänemaa
Kontakt:

Re: 408 IE 1969 powered by Jossu

Postitus Postitas carrec »

Kas mitte ei tuleks odavam ning kasulikum vana mootor kapitaalselt remontida? Siis vähemalt tead mille sinna autole peale paned, ostes kasutatud ei tea sa kunagi kaua ta võib kesta või mis olukorras ta on!
Mootori remondiga saan aidata küll!
Kasutaja avatar
Jossu
Postitusi: 307
Liitunud: 02 Veebr 2009 16:10
Asukoht: Tartu/ Saaremaa

Re: 408 IE 1969 powered by Jossu

Postitus Postitas Jossu »

remondiga saan ka ise hakkama, kuid ei ole mina täpselt mosse asjadega kursis, et kas ja kuipalju juppe võimalik saada on.
Pukseerimishaagise e Konna rent
carrec
Postitusi: 203
Liitunud: 02 Veebr 2009 14:41
Asukoht: Tallinn/Raplamaa/Läänemaa
Kontakt:

Re: 408 IE 1969 powered by Jossu

Postitus Postitas carrec »

mootorile on kõike saada!
Kasutaja avatar
Jossu
Postitusi: 307
Liitunud: 02 Veebr 2009 16:10
Asukoht: Tartu/ Saaremaa

Re: 408 IE 1969 powered by Jossu

Postitus Postitas Jossu »

Mossel põhi valmis.
Liivaprits, keevituskohti oli omajagu, happekrunt, tavakrunt ja kaks kihti mastiksi.
Pukseerimishaagise e Konna rent
Kasutaja avatar
Jossu
Postitusi: 307
Liitunud: 02 Veebr 2009 16:10
Asukoht: Tartu/ Saaremaa

Re: 408 IE 1969 powered by Jossu

Postitus Postitas Jossu »

Vaikselt edeneb, mõned pildid:
Parema külje võtsin haljaks. (karpid, ukse raamid, rattakoopad jne)
Tagatiiba puhastades tuli välja, et see kõvasti saanud survet. Sisse sõidetud kunagi ja siis üritatud välja taguda. Tulemus väga venitatud plekk, mida on ohtra pahtliga sirgestatud. Ei jäänud muud üle kui vana välja lõigata.

Pilt

Sealt seestki lasin liivapritsiga ära, kruntisin ning lasin mastiksi peale(ps piltide peal 1 kiht mastiksit)

Pilt

Pilt

Küljekarbiga oli sama tehud, paks pahtli kiht peal sitasti väljalöödud kohtades. Karp aga juba nii hävind et vaja juba uus panna tervikuna. Otsin endisel karpe, ehk kellegil vedeleb?

Pilt

Pilt

Tagatiiva, mis oli juba kohati pindmise roostega kaetud lasin samuti pritsiga puhtaks, kruntisin ning seest tegin juba mastiksiga kokku, servad jätsin katmata ning järgmine kord loodan külge juba tiiva keevitada...
Pukseerimishaagise e Konna rent
Kasutaja avatar
sass
Postitusi: 913
Liitunud: 22 Veebr 2009 12:17
Asukoht: Tallinn/Kuressaare

Re: 408 IE 1969 powered by Jossu

Postitus Postitas sass »

Mul Saaremaal paar küljekarpi vedeleb, aga ma ei tea, mis mudeli omad need on ja kas nad üldse sobivad - 2140 omadega võrreldes üpriski erinevad - tunduvad ise tehtud. Saadan sulle PS pildi. Edu!
Kasutaja avatar
Jossu
Postitusi: 307
Liitunud: 02 Veebr 2009 16:10
Asukoht: Tartu/ Saaremaa

Re: 408 IE 1969 powered by Jossu

Postitus Postitas Jossu »

Krt näe saarde lähiajal ei satu, vähe kaugeks jääb kuna asjaga kiire, töö seisab selle taga...
Pukseerimishaagise e Konna rent
Tiit
Postitusi: 183
Liitunud: 18 Apr 2009 20:59

Re: 408 IE 1969 powered by Jossu

Postitus Postitas Tiit »

Selline küsimus, et miks sa mastiksi alla jätad krundi ainult? Parem tulemus jääks kui seal vahel oleks ka värv.
Kui Opel katki läheb, on Mossel veel 3 minutit jäänud.
Kasutaja avatar
Jossu
Postitusi: 307
Liitunud: 02 Veebr 2009 16:10
Asukoht: Tartu/ Saaremaa

Re: 408 IE 1969 powered by Jossu

Postitus Postitas Jossu »

Tegelikult piisab täiesti mastiksist vaid. Ja mis põhiline, nakkub mastiks krundile palju paremini kui pealisvärvile.
Pukseerimishaagise e Konna rent
Vasta